Ragnaträning

I går åkte jag till Johannesberg och hopptränade för Ragna. Jag tyckte att jag behövde hoppa lite ordentligt innan tävlingen på lördag så då kollade jag med Ragna som jag ju hoppat ganska mkt för innan. Det passade ju perfekt att hon hade träning just igår!

När jag kom dit så var det inte en kotte där så jag började undra om jag var lite fel ute… men efter en stund så kom det flera hoppehästar, tur för mig!
Vi började med att rida fram lite själva, Hon sa åt mig att trava mycket långsammare för att få henne att arbeta med sina lååååånga bakben. Vi travade så sakta så jag inte kunde rida lätt ens utan fick sitta ner och så skulle jag släppa skänkeln alltså vaden och driva lite med låren och knäna i stället… Jättesvårt. Flytta lite för skänkeln hit och dit. Hon kändes fin i traven. I galoppen galopperade vi också sakta och inte så mkt skänkel. Det var bättre om hon saktade av några gånger än att jag drev hela tiden. Bra tänkt! Hon tyckte i alla fall att hon blivit mkt bättre i galoppen än sist och även att hela hon musklat sig fint! :)
Travade sen korta kavaletti, det var svårt först för man var tvungen att tänka var man satte fötterna… :) Efter ett par ggr gjorde hon det kanon. Sen travhoppa vi lite, då blev hon lite nonchalant så jag fick trycka till med skänkeln i avsprånget så att hon verkligen hoppade och inte bara tog sig över. Efter det så travhoppade vi nån kryssoxer sedan bruten linje två galoppsprång till tre galoppbommar fram till en oxer . När jag kom på att jag skulle svänga vänster med min högra skänkel och inte bara dra i vänstertygeln så gick det jättebra! Tänk att tränaren måste säga till om en sån självklar grej… Suck… Jätteskönt att hoppa med galoppbommar då vet man ju när man ska hoppa. Tror att Russin kände sig lite trygg med det också för hon hoppade oxern jättefint! Vi hoppade sedan lite linjer och bana. Vattenmattan trodde jag skulle ställa till problem så jag travade mot och höll i mig men hon hoppade jättesnällt och jättetstort så det var inga problem mer än att jag drog henne i munnen varje gång typ =/


Gammal bild från första gången vi hoppade vattenmatta! Känslan var lite densamma igår :)

Jag tror jag måste få till lite mer galopp på lördag och det måste nog även gå lite fortare så vi kan ta det på fart och få till lite stora språng. Det gör hon bäst! Inte hamna för nära så vi river. Full fart framåt bara :)
Hon var över lag fin och det var en jättebra träning! Annelie var där med sin ”nya” häst också! Kul att se!

Idag blir det vilodag!

Hej på er!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0